Bygg din business med en bok! Bestill en gratis prat med meg om hvordan jeg kan hjelpe deg med det:

PR og markedsføring for forfattere

Hvordan får du tusenvis av lesere til boka di? Den jobben starter før du i det hele tatt har skrevet et eneste ord. Du må ha en PR-plan, og den bør du begynne på før du lager boka. Når boka allerede er kommet fra trykken, har du gått glipp av mange sjanser til å få den ut til nok folk.

Jeg ble kontaktet av en forfatter for en tid tilbake. Hun hadde trykket opp boka si allerede, men den solgte dårlig. Ingenting, faktisk. Hun ville at jeg skulle hjelpe henne å få solgt den, for hun mente selv at den var et mesterverk, og de som ikke skjønte det, måtte nærmest være litt dumme. Så om ikke jeg bare kunne drysse litt av mitt alvestøv over dette prosjektet? Men nå som boka allerede var laget, var det for sent. For at hun skulle få solgt boka si, måtte hun ha laget den på nytt og gjort en hel del ting annerledes. Og det er det også mange forfattere som gjør: Mange bøker som har solgt dårlig, har solgt bedre etter at forfatter og forlag har gjort noen grep. Men ofte må man gå flere skritt tilbake. 

Mitt aller beste tips er derfor:

Start PR-arbeidet nå! Når boka er trykket, er det mye som allerede er for sent.

Jo tidligere du starter med å tenke på hvordan du skal få laget en bok som treffer, desto større muligheter har du for å selge mer. PR-jobben starter før du begynner på skrivingen.

Men aspirerende forfattere med bok i magen er jo stort sett ikke PR-folk?

Mange forfattere synes dette med å drive med PR og salg og markedsføring av seg selv og boka er både nytt og uvant og kanskje også litt ubekvemt.

Det må likevel gjøres, for husk hva du vil: Du vil hjelpe folk.

Flest mulig. Og utvide virksomheten din. Og skal du ha boka di ut til verden, slik at du får hjulpet flest mulig, må du gjøre noe for det.

Og det ER en del av businessen å sørge for å få solgt produktene dine. Det hjelper ikke å være ekspert på noe eller ha gode løsninger som kan hjelpe folk, om disse folkene ikke vet om deg. Du må fortelle dem at du finnes, og du må gjøre det på en måte som gjør at de faktisk finner deg og den løsningen du kan gi dem.

Bli din egen beste PR-sjef (med min hjelp):

De fleste bøker blir naturligvis ikke bestselgere. Det er mange grunner til det, og det er naturligvis ikke lett å spå hvilke bøker som selger godt og hvilke bøker som blir liggende igjen i hylla eller på lageret. Men det er mange grep du kan ta for å øke sjansene for at din bok når fram til flere, og jo tidligere du begynner med PR-arbeidet, desto bedre mulighet har du for å få spredd ditt budskap via boka di til flest mulig.

De fleste forfattere er heller ikke PR-folk. Du er fagperson på DITT felt, du. Du driver din virksomhet hvor du hjelper folk med DIN kunnskap. Men det hjelper ikke å ha kunnskap og verdens beste løsninger på ting, eller stort hjerte og ville hjelpe mange mennesker, om du ikke får budskapet ditt ut til folk.

Å lage en bok er en måte å nå ut tıl flere på. Så må du få leserne og kjøperne til å finne fram til, og ville ha, boka di. Da må du gjøre PR. Og det kan JEG hjelpe deg med: Hvordan får du budskapet ditt ut til enda flere gjennom en bok.

Hyr meg som din bokmentor: Bestill en gratis samtale hvor vi snakker om bokprosjektet ditt, og om hvordan jeg kan hjelpe deg å bli din egen PR-sjef og med å gå fra idé til en ferdig bok som selger.

Copyright © 2019 Annelene.no
Drift og utvikling: WPcode.no
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram