Bygg din business med en bok! Bestill en gratis prat med meg om hvordan jeg kan hjelpe deg med det:

Hva skaper en bestselger?

Hvordan ville det føles å ha laget en bestselgende bok? Enten den "kommer inn på lista" (bokhandlerforeningens bestselgerliste som publiseres hver fredag), eller den lever livet sitt "utenom lista": Uansett selger den så mye at du vet du har nådd fram til tusenvis av lesere med budskapet ditt.

De fleste bøker blir naturligvis ikke bestselgere. Det er mange grunner til det, og det er heller ikke alltid lett å spå hvilke bøker som selger godt og hvilke bøker som blir liggende igjen i hylla eller på lageret. Men det er mange grep du kan ta for å øke sjansene for at din bok når fram til flere, og jo tidligere du begynner, desto bedre mulighet har du for å få spredd ditt budskap via boka di til flest mulige.

Tips nummer 1 for å få laget en bok som selger: Start PR-arbeidet tidlig - før du starter på selve boka!

For boka må kunne hake av flere kryss på sjekklista for "slik blir en bok en bestselger". Blant annet:

  • Den må treffe et behov.
  • Den må røre ved folk, gi dem svar på noe de trenger svar på, hjelpe dem med noe de har lett etter hjelp til, inspirere dem til noe som gjør at det kribler i dem når de ser, holder i og leser i boka di.
  • Den må være aktuell og tidsriktig, appellere til dagens lesere, og
  • gi verdi - enten det er opplysning, underholdning, lærdom eller inspirasjon.
  • Den må ha en tittel som fanger oppmerksomheten,
  • være lettlest, og ikke minst:
  • Den må være "lett å kjøpe".

Denne måten å se på salg av boka på lærte jeg av butikksjefen i en bokhandel jeg var innom: At boka ikke skal være lett å selge, men lett å kjøpe.

En av mine egne bøker ble en superbestselger og blant annet årets mest solgte sakprosabok det året den kom ut. Samme år kom det tre andre bøker med samme tema, av en annen forfatter, på et annet forlag. Disse bøkene sto ved siden av hverandre i hylla i bokhandelen. Butikksjefen kom bort til meg der jeg sto foran denne hylla. Hun sa det gikk masse av min bok, for "den var mye lettere å kjøpe" enn de andre. Det var altså lettere for kunden å plukke med seg min bok enn de andre, fordi den "traff" bedre, appellerte mer, og hadde "det" som skulle til for å være den mest attraktive for leseren. Det var ikke tilfeldig, ikke flaks (jo, litt heldige skal man jo også få lov å være), men aller mest var denne suksessen resultat av godt forarbeid og mange grep gjort av nesten like mange flinke folk - folk som visste hvordan de lagde bestselgere.

Tips nummer 2 for å få laget en bok som selger: Få hjelp av folk som vet hvordan de lager bestselgere - som har gjort det allerede!

Vil du ha meg som din bokmentor?
Start med en gratis prat med meg - book en tid HER, så snakker vi om ditt bokprosjekt og om vi passer til å jobbe sammen for at du skal få laget DIN bok.

Copyright © 2020 Annelene.no
Drift og utvikling: WPcode.no
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram